A aparut veriga lipsa din lantul obiectivelor Nikon

By on 04/02/2015
Nikon

* prin noul model AF-S 70-200mm f/4G ED, Nikon pune la dispozitia fotografilor semiprofesinisti un teleobiectiv care se bate de la egal la egal cu restul concurentilor de pe piata

Pana spre sfarsitul anului 2012, un obiectiv de 70-200mm f/4 constituia o omisiune flagranta de gama larga de lentile SLR de la Nikon. Prin noul model AF-S, compania japoneza a umplut acest gol, oferind proprietarilor de aparate Nikon o lentila capabila sa rivalizeze cu teleobiectivul 70-200mm de la Canon. Practic, sunt obiective de aceeasi dimensiune, au acelasi filtru de 67mm, iar pretul este aproximativ egal. Pana si placa de montaj este similara, specificatile si forma sunt aproximativ identice, singura diferenta parand sa fie greutatea, unde teleobiectivul de la Nikon este mai greu cu aproximativ 90 de grame.

Dispozitivul este prevazut cu un comutator pentru focalizare AM/M. In modul AM, acesta permite focalizarea automata, combinata cu cea manuala full-time. Are prevazut, de asemenea, un limitator de focus, care blocheaza automat distante de focalizare mai scurte de 3 metri, avand totodata si doua switch-uri pentru reducerea vibratiilor, pe sistem ON/OFF si normal/activ. Spre deosebire de lentila Canon, Nikon are un sistem de auto-detectie pentru scenele in miscare, asa-numitul panning, iar modul activ este proiectat pentru fotografierea de pe o platforma vibratoare. Cei de la Nikon au sustinut initial ca ofera o eficacitate de cinci opriri pentru cea de-a treia

Nikon

generatie de lentile construite pe sistem VR (sistem de reducere a vibratilor), dar a revizuit acest scor doar la patru, in baza noilor norme de testare CIPA (Asociatia Producatorilor de Camere si Imagini). Acelasi lucru a fost dovedit si de testele ulterioare efectuate de revistele si forumurile de specialitate.

Setul complet cuprinde cadrul complet Nikon, alcatuit din 20 elemente, dispuse in 14 grupe, cu 9 lamele de diafragma. Cuprinde filtru cu filet de 67 mm, filtru filet de 100 cm cu ultrasunete, la dimensiuni de 78 x 179mm si 850g.

Claritate buna, chiar daca nu stralucitoare

Pe noul model de obiectiv, Nikon ofera lentile de o calitate buna, inclusiv trei elemente de dispersie extra-scazuta si un indice de refractie ridicat. Dar, in timp ce bariera de culoare este bine controlata, claritatea este mai ceva putin inspirata, undeva pe la mijlocul intervalului de zoom. Utilizatorii au observat acestlucru la testarea pe un model de aparat Nikon D7100, desi claritatea imaginii nu a ridicat niciun fel de probleme pe corpurile full-frame. La viteza de autofocus, performantele sunt asemanatoare cu cele oferite de obiectvul Canon. La nivelul claritatii, testat pe un corp D7100, obiectivul nu s-a ridicat la inaltimea asteptarilor.

Nikon

La dispunerea culorilor, aceasta este minima spre colturile cadrului, crescand doar intr-o mica masura in timp ce extindem intervalul de zoom. De asemenea, distorsiunea imaginii este fractionata mai vizibil decat la obiectivul concurent de la Canon. Acest lucru se poate observa la orice distanta focala, insa intr-un mod mai bine controlat.

In orice caz, daca e sa vorbm despre calitatea generala, imaginea oferita de noul teleobiectiv Nikon este una foarte buna, desi nu este cea mai stralucitoare din gama. Iar acest lucru se observa mai ales la setarile medii de zoom.

A trecut cu brio testele de culoare

In mod normal, nu ar trebui sa avem asteptari extraordinare de la CA longitudinala, cunoscuta si sub numele de culoare axiala, atunci cand folosim lentile F4.0. Testele facute cu noul Nikon arata insa o anumita coloratie magenta si verzui pe lateralele imaginii, care nu pot trece neobservate. Din acest punct de vedere, putem spune ca F4 este mai slabut decat fratele sau mai mare, F2.8. In ceea ce priveste performanta imaginilor surprinse de la distante mari, testele au avut in vedere cadrele luate la o distanta focala de 40x. Aceasta in conditiile in care, se stie, performanta unei lentile depinde si de distanta de la care aceasta poate face fotografii.

Nikon

Testele au vizat inclusiv fotografieri ale unor peisaje in care distantele au fost apreciate nu in metri, ci in kilometri. Focusul a fost facut la cea mai mare deschidere si contrast, fara a fi constatate abateri fata de alte setari, la niveluri inferioare.

Focus si stabilizare a imaginii fara greseala

Precizia in focusare si repetabilitate sunt esentiale pentru a produce in mod constant fotografii clare si reusite. Repetabilitatea (precizia de focalizare pe aceeasi tema, prin repetari succesive) a noului teleobiectiv de la Nikon este excelenta, fara a se inregistra abateri majore dupa serii de peste 40 de cadre trase. Totodata, utilizatorii experimentati spun ca nu exista aproape nici o variatie de performanta daca obiectivul se fixeaza pe pozitia infinit sau pentru distanta minima de focalizare. Lentilele se regleaza destul de repede. Vorbim despre aproximativ 0,6 sec de la infinit la 1,4 mil., ceea ce este un timp destul de bun, comparabil cu cel obtinut cu fratele sau mai mare, Nikon F2.8 VR. Un zoom 2.9x stabilizat la o distanta focala de 70-200mm vine sa completeze excelent la un zoom standard de 24-70mm pe un corp FX. Cu noile lentile Nikon, fotografile par totusi mai usor de rezalizat.

Nikon

Ele au o greutate rezonabila, ceea ce le face, implicit, mai usor de manevrat si de purtat. Deschiderea mai mica a diafragmei este insa pretul pe care il platiti pentru acest lucru, dar care ar putea fi compensat prin noua generatie de stabilizatoare de imagine.

Silentios si fiabil

Inelul de focalizare nu are niciun joc in momentul miscarii si reglarii focus-ului. Are o margine care se roteste la aproximativ 135 de grade, ceea ce face ca la focalizare corecta sa se deschida larg si destul de usor pana la 130mm. La 200mm insa, miscarea de focalizare devine parca prea scurta. Inelul de focalizare este usor de prins. Circulatia poate parea usor rigida la inceput, atunci cand actionam zoom-ul, insa acest lucru se regleaza cu timpul, pe masura ce folosim aparatul. Operatiunea Auto-Focus (AF) este insesizabil de putin zgomotoasa la exterior. Insa, daca incercam inregistrarea unei imagini cu tot cu microfonul incorporat, fiecare cadru tras cu autofocus porneste si se opreste cu un “clac” destul de sonor. In orice caz, zgomotul este la un nivel mai scazut decat la modelul superior, destinat profesionistilor.


Cat priveste sistemul de reducere a vibratiilor (VR), de asemenea este foarte silentios, fara vreun sunet inregistrat la momentul declansarii. Acelasi lucru se poate spune despre intreg dispozitivul, care nu produce zgomot in momentul manevrarii sau transportului. In general, impresia data de teleobiectivul Nikon este a unui dispozitiv solid construit. Nu neaparat de lux, dar care beneficiaza de niste lentile destinate profesionistilor. In esenta, un corp construit din plastic de buna calitate, combinat cu inele metalice de sustinere a lentilelor.

Prin urmare, daca punem in balanta micile avantaje pe care le ofera teleobiectivul Nikon, greutatea mai mica si usoara manevrabilitate, putem spune ca, la un pret de comercializare in romania de sub 6.000 de lei, avem in fata un castigator clar in fata alternativeor existente la ora actuala pe piata.

Modele similare pe piata:

– Sigma AF 70-200mm 2.8 EX DG este varianta cea mai ieftina, comercializata la un pret de aproxmativ 950 de euro

– Tamron SP AF 70-200mm 2.8 Di VC – fara a fi pus inca in vanzare, modelul se anunta la un prêt de aproximativ 1.500 de euro

– ar mai fi modelul Nikon’s AF-S VR 70-200mm 2.8G ED VR II, un teleobiectiv destinat profesionistilor, la un prêt anuntat de 1.800 de euro

About Andreea Filipescu

Adauga raspuns

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>